W tym tygodniu proponujemy Motylkom i Ich Rodzicom zabawy w zakładanie doniczkowych hodowli.
Będą potrzebne różne cebulki warzyw i kwiatów, fasolki; masa solna.
Jak zrobić masę solną? – link poniżej.
https://www.mjakmama24.pl/dziecko/zabawa/jak-zrobic-mase-solna-aa-iZ4j-oBXA-rhA9.html
Zajęcia można modyfikować, poszczególne elementy powtarzać w innych dniach. Wszystko zależy od upodobań Motylków.
Zachęcamy Państwa do dokumentowania pracy Dzieci, zamieszczanie zdjęć prac, upraw na stronie facebookowej https://www.facebook.com/groups/2759665144154948/
PROPOZYCJE ZAJĘĆ
I. Cebula
I.1. Zabawa paluszkowa
Bajka muszki
A – a – a, a – a – a –a
Dorosły zamyka w swoich dłoniach dłoń dziecka i kołysze nią delikatnie.
To jest komar, a to pchła.
Puka palcem w czubek palca wskazującego dziecka, a potem środkowego.
To biedronka, a to muszka,
bajkę bzyczy ci do uszka...
Puka w czubek palca serdecznego i małego.
Ta a – a - a , oczka zmruż
Zaśnij, zaśnij już.
Ponownie zamyka dłoń dziecka w swoich i kołysze.
I.2. Obserwacje pogody za oknem. Dorosły zadaje pytania, np.: Jaką mamy pogodę?, Co się dzieje za oknem?, Czy widać już wiosnę?
I.3. Zagadka. Co to jest?
Gdy ją gospodyni
Z łupinek obiera,
Często z jej powodu
Łzy z oczu ociera. (cebula)
Rozmowa z dzieckiem: Jaka jest cebula?
Dorosły pokazuje różne cebule – warzywa (czerwoną, białą, ze szczypiorkiem itp.), - kwiatów (tulipana, krokusa, itp.)
Dzieci porównują (wielkość, kształt), obierają z łusek, wąchają.
I.4. Na zakończenie piosenka!:)
https://www.youtube.com/watch?v=aYjTbkFWoi0
II. Cebula
II.1. Powtórzenie zabawy paluszkowej „Bajka muszki”
II.2. Ogródek na parapecie
Dorosły rozmawia z dzieckiem na temat kwiatów doniczkowych uprawianych w domu i w ogródku. Pokazuje pelargonię lub tulipana lub krokusa, żonkila itp.
Dzieci mogą wyjąć kwiaty z doniczki, zobaczyć łodygi, korzenie, liście.
II.3.Sadzimy cebulę
Dorosły omawia kolejność czynności przy sadzeniu cebuli – można w pojemniku z wodą lub posadzić cebulę w doniczce z ziemią. Dzieci sadzą cebulę, odstawiają w słoneczne miejsce i porządkują stanowisko pracy.
II.4. Piosenka o buraczku i cebuli :)
https://www.youtube.com/watch?v=aYjTbkFWoi0
III. Fasola
III.1 Zabawa ruchowa
https://www.youtube.com/watch?v=m2WsGrvCx_w
III.2. Dorosły pokazuje różne fasolki, dzieci opisują kształt, wygląd, kolor.
III.3. Praca plastyczna.
Dorosły nakłada masę solną do przygotowanego pojemnika (po margarynie, lodach itp.). Dziecko z różnych fasolek układa obrazek i opowiada, co przedstawia.
(zdjęcia obrazów mile widziane J)
IV. FASOLOWY OGRÓDEK
IV.1 Piosenka na pobudkę
https://www.youtube.com/watch?v=ZYFAIupyHhM
IV.2.
Zakładanie fasolowego ogródka.
Materiały: kubeczek lub słoiczek, gaza, gumka recepturka.
Słoiczek napełnić wodą, założyć gazę, nałożyć gumkę, by przytrzymywała gazę, która musi być zanurzona w wodzie, na niej ułożyć ziarenka fasoli (2-3). Ustawić w ciepłym i słonecznym miejscu. Codziennie sprawdzać, czy fasolki na gazie są zanurzone w wodzie - dolewać w razie potrzeby. Pilnie obserwować, kiedy fasolka zacznie kiełkować.
Zrobić zdjęcie roślinki i przesłać na fb J.
IV.3.
Słuchanie piosenki „W naszym ogródeczku”
https://www.youtube.com/watch?v=fdhmWn8bi7o
V. Kolorowe kanapki
V.1.Gimnastyka na dobry początek
https://www.youtube.com/watch?v=FZ3pj_ZkldQ
V.2. Kolorowe kanapki – wykonywanie i ozdabianie według pomysłu dzieci. Zwrócenie uwagi na konieczność spożywania warzyw – źródła witamin.
Zgromadzenie materiałów – także nowalijek, narzędzi. Zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo podczas pracy, higieny – mycie rąk, zabezpieczenie ubrania i włosów.
Wykonywanie kolejnych etapów robienia kanapek. Degustacja.
V.3. Gimnastyka buzi i języka
https://www.youtube.com/watch?v=csvXhytV8EY