Dzień 1. Księgi, książki, książeczki
1. „Ulubione wiersze“-ćwiczenie w uważnym słuchaniu utworów z literatury dziecięcej, np. J. Tuwim, J. Brzechwa.
http://wierszykidladzieci.pl/wierszetuwima.php
http://wierszykidladzieci.pl/wierszykibrzechwy.php
2. „Bocian na łące“- zabawa ruchowa: dziecko biega po dworze/ pomieszczeniu i na sygnał, np. gwizdka przyjmuje pozycję bociana- stając na jednej nodze.
„Żabka na łące”- dziecko naśladuje skoki żaby, a na sygnał dźwiękowy- siada w siadzie skrzyżnym (‘po turecku’) i naśladuje rechot żaby.
3. „Różne książki“- prezentujemy dziecku różnego rodzaju książki, np. dla dzieci, dorosłych, kucharskie, albumy, podręczniki; oglądamy je wspólnie, opisujemy ich wygląd. Zadajemy pytania: Dla kogo przeznaczone są te książki? Jak one wyglądają? Czym się różnią? Która jest największa/ najmniejsza?
4. „Duże- małe”- przygotowujemy książki w dwóch skrajnych rozmiarach, zadaniem dziecka jest je posegregować wg wielkości.
Dzień 2. Moja książeczka
1. „Niejadek“- zabawa logopedyczna G. Wasilewicz.
Uparł się Grześ: „Nie będę jeść”. Nabieramy powietrza pod dolną i górną wargę,
Zacisnął usta, Wciągamy wargi do jamy ustnej.
Wydął policzki. Nabieramy powietrza w policzki i krótko przytrzymujemy.
„Nie zadowolą mnie nawet pierniczki”.
Język zamlaskał, Mlaskamy językiem.
Był rozzłoszczony: Marszczymy brwi, robimy rozzłoszczoną minę.
„Jestem już bardzo wyposzczony”.
Dreptał nerwowo po całej buzi: Przesuwamy czubkiem języka po zębach, mając zamknięte usta.
„Niech wargi ktoś do otwarcia zmusi. Ściągamy i wysuwamy zaciśnięte wargi.
Chcę jeść i basta!”- tak się wysilił, Wypychamy językiem dolną wargę wewnątrz jamy ustnej.
Że się przecisnął Przeciskamy język przez zaciśnięte wargi na zewnątrz.
,
I usta rozchylił. Wysuwamy do przodu rozchylone wargi.
2. „Szybko- wolno“- zabawy ruchowe do melodii:dziecko porusza się po kole przy szybkiej muzyce- podskakując, a przy wolnej- idzie powoli schylone.
„Motyl”- przy szybkiej muzyce- dziecko szybko się porusza i macha rękami jak motyl, a przy wolnej- delikatnie siada na dywanie i naśladuje picie nektaru z kwiatu.
3. „Moja ulubiona bajka”- dziecko spośród swoich książeczek wybiera swoją ulubioną i wspólne jej czytanie z rodzicem J
4. „Wycinamy“- ćwiczenie sprawności manualnych: dziecko przecina stare kartki z gazet, papier, następnie może je nakleić wg własnego pomysłu na karton lub użyć do zabawy ‘w gotowanie’, np. kolorowa zupa ze ścinek ;)
Dzień 3. Moja bajkowa postać
1. „Książki na półkę!“- zabawa ruchowa: wygrywamy dziecku dowolny rytm np.. na bębenku, tamburyno lub innym instrumencie, na przerwę zadaniem dziecka jest odłożenie książki we wskazane miejsce w pomieszczeniu.
2. „Odgłosy wsi“- zabawa słuchowa: dziecko odgaduje odgłosy zwierząt gospodarskich. Dla ułatwienia można przygotować wydrukowane zdjęcia zwierząt i spośród nich dziecko wskazuje to, które w danym momencie słyszy.
3. „Bajkowa postać“- praca plastyczna: na dużym brystolu dziecko maluje farbami swoją ulubioną postać z bajki, dla ułatwienia można postawić przed dzieckiem obraz wybranego bohatera ;)
Dzień 4. Szanujemy książki
1. „Mamo, tato poczytaj mi!“- wysłuchanie piosenki
https://www.youtube.com/watch?v=aD4IE6l1mx8
2. „Rymowanki“- recytacja w różnym tempie- raz wolno, raz szybko:
Książki i książeczki- wszyscy je czytają.
Dużo przyjemności wszystkim one dają.
3. „Gimnastyka smyka”- wspólne wykonanie ćwiczeń:
https://www.youtube.com/watch?v=351fw50UOn8
Dzień 5. Szanujemy książki
1. „Zasady korzystania z książek“- obejrzenie filmu edukacyjnego:
https://www.youtube.com/watch?v=BehV1UbZXaE
2. „Cienki- gruby“- gromadzimy przed dzieckiem dwa rodzaje książek- bardzo grube i te bardzo cienkie, zadaniem dziecka jest ich posegregowanie na dwie grupy według grubości.
3. „Jak powstaje książka?’- film edukacyjny: