Stoi krowa na pastwisku,
szuka świeżych, smacznych listków.
Skubnie, z pszczołą się przywita,
wkrótce naje się do syta.
Gdy usłyszysz jego pianie,
wiedz, że czas już na wstawanie.
Rankiem kogut ciut się nudzi,
zatem z nudów budzi ludzi.
Gdy się indyk rozindyczy,
nikt indyka nie przekrzyczy.
Nie poradzą tutaj słowa,
gdy się indyk zdenerwował.
W dni powszednie i niedziele,
gęś uwielbia brać kąpiele.
I tak mówić między nami,
gęś tkwi w wodzie godzinami.
Niebem wolno płynie chmura,
gęś w kałuży moczy pióra.
– Droga gąsko – kaczor kwacze.
– Kąpać chcą się dzieci kacze.
Koń rozmowę wiedzie z kretem,
kto z nich jaką ma zaletę.
– Ja przeskoczyć płoty mogę!
– A ja w mroku znajdę drogę!
Baran ma kręcone rogi
i na drogę dobre nogi.
Piesek kopyt mu zazdrości,
gdy przez rzekę idzie w gości.
Po kolacji przy sobocie
świnia się zanurza w błocie.
Ale niech jej nikt nie wini
– takie są zwyczaje świni.
Rozmowa na temat wiersza :
- O jakich zwierzętach mówi wiersz?
- Co robiły: krowa, kogut, indyk, gęś, kaczor, koń, baran, pies, świnia?
- Gdzie możemy spotkać te zwierzęta?
- Grupowanie obrazków zwierząt na ptaki i ssaki. Wyjaśnienie, że ssaki to zwierzęta, które piją mleko swojej mamy.
- Określanie, cech charakterystycznych ptaków, np. mają ciało pokryte piórami, wykluwają się z jajek, mają dzioby, skrzydła.
Gdy wołam „kici, kici”,
Zjawia się jak spod ziemi,
mruży zielone oczy
i grzbiet wygina w pałąk…
Odpędza wszystkie smutki,
wie, jak mnie rozweselić,
już na kolana wskoczył
i głośno mruczeć zaczął.
Błyszczy puszyste futro,
mięciutkie jak aksamit
i snuje się mruczanka
jak najpiękniejsza baśń…
Gdy w mą poduszkę jutro
zaskrobie pazurkami,
pomyślę, że bez k o t a
okropny byłby świat!
Rozmowa kierowana na temat wiersza
- Jak zachowuje się kot – przyjaciel?
- Wyjaśnienie, dlaczego nie wolno zbliżać się do nieznanych zwierząt.
4). "Kotek"- karta pracy
5). Wprowadzenie do globalnego czytania wyrazu „kot”.
Określanie, jaką głoskę słychać na początku wyrazu kot. Poznanie graficznego obrazu głoski k – litery k, K.
Określanie wyglądu kota.
6). Litera K- kolorowanka
Wtorek 05.05
Co nam daja zwierzeta?
1). Co nam daja zwierzeta? - zabawa dydaktyczna
krowa- mleko
kura- jajko
świnia - mięso
owca- wełna
kaczka- pióra
Proponujemy wydrukować obrazki przedstawiające dane zwierzęta oraz produkty, które produkują. Mieszamy obrazki następnie dobieramy do zwierząt rzeczy, które człowiek ma dzięki zwierzętom.
2). Piosenka- Old McDonald Super Simply song
https://www.youtube.com/watch?v=_6HzoUcx3eo
3). Nazwy zwierząt w języku angielskim:
świnia- pig; krowa- cow; owca- sheep; kaczka- duck; kura- chicken
4). Skąd sie bierze mleko?- rozmowa kierowana
Co takiego mamy dzięki krowie?
Czy lubisz pić mleko?
Jakie zwierzęta lubią pić mleko?
Jakie produkty mamy z mleka?
Czy mleko jest zdrowe?
5). Degustacja produktów mlecznych:
ser biały, ser żółty, mleko, jogurt, śmietana
Określamy smak (słodki, słony, kwaśny); Określamy kolor poszczególnych produktów
6). "Krowa" - kolorowanka (zał.) ; karta pracy krowa (zał.)
Środa 06.05
Głosy z wiejskiego podwórka
1). Odgłosy zwierząt pochodzące z wiejskiego podwórka
https://www.youtube.com/watch?v=v4R2rkylrc0
2). " Na wiejskim podwórku"- ćwiczenia z zakresu profilaktyki logopedycznej
W każdej wiejskiej zagrodzie
można spotkać tam co dzień
czworonogi i przeróżne ptaki.
Łażą, kłapiąc łapkami
kacze pary z kaczkami
oraz kury chroniące kurczaki.
Przy chlewiku, gdzie błoto
Widać z jaką ochotą
taplają się w nim prosięta.
Mama - suczka łaciata
wciąż przegania kociaka,
by zostawił w spokoju szczenięta.
Dobrze, że wśród gromady
kogut nie szuka zwady,
tylko dumnie przechadza się wkoło.
I choć krzyku tu wiele
w dni powszednie, w niedzielę
na podwórku jest bardzo wesoło.
Pieje kogut już od świtu:
- Kukuryku! Kukuryku!
Kura do kurczaków żwawo
Gdacze: - W lewo!
Gdacze: - W prawo!
Kaczka kwacze: - Kwa! Kwa! Kwa!
Trzy kaczątka dziobem pcha.
Krowa muczy: Mu! Mu! Mu!
Aż po prostu brak jej tchu.
Koń opędza się od much
I rży głośno: - Jestem zuch!
Świnka chrumka: - Chrum! Chrum! Chrum!
Co za hałas! Co za szum!
Kot cichutko miauczy: - Miau.
A pies szczeka: - Hau! Hau! Hau!
Każda woła, że jej dziecię najładniejsze jest na świecie.
Mówi krowa: cielątko! Mówi owca: jagniątko!
Mówi świnka: prosiątko! A kobyłka: źrebiątko!
Lecz tymczasem dziatek czwórka już wymknęła się z podwórka
i na łączce sobie hasa w lewo, w prawo, hej hopsasa!
Podskakuje cielątko, a tuż za nim jagniątko,
podryguje prosiaczek, biega w kółko źrebaczek.
A z pobliskiej biegł zagrody hałaśliwy kundel młody
i ogonem raźnie machał, poszczekując: hau, hau, hau, hau.
Oj, umyka cielątko, oj, umyka jagniątko,
oj, umyka źrebaczek, a na końcu prosiaczek.
- jaka przygoda przytrafiła się zwierzątkom w wierszu?
- jak nazywamy dzieci zwierząt występujących w wierszu?
2). "mamy i ich dzieci"- karta pracy
3). Rozmowy zwierzatek- zabawa dźwiekonaśladowcza.
Zadaniem dziecka jest wydawanie odgłosów zwierzat:
Jak robi krowa? ; Jak robi świnka?; Jak robi kot?; Jak robi pies?
4). Odszukaj drugą połowe i pokoloruj- karta pracy
Piatek 08.05
Znamy wiejskie zwierzęta
1). Wiersz "Kwoka"
Proszę pana, pewna kwoka
Traktowała świat z wysoka
I mówiła z przekonaniem:
„Grunt do dobre wychowanie!”
Zaprosiła raz więc gości
By nauczyć ich grzeczności.
Pierwszy osioł wszedł, lecz przy tym
W progu garnek stłukł kopytem.
Kwoka wielki krzyk podniosła:
Widział kto takiego osła?!
Przyszła krowa. Tuż za progiem
Zbiła szybę lewym rogiem.
Kwoka gniewna i surowa
Zawołała: „A to krowa”
Przyszła świnia prosto z błota
Kwoka złości się i miota:
Co też Pani tu wyczynia?
„Tak nabłocić! A to świnia!”
Przyszedł baran. Chciał na grzędzie
Siąść cichutko w drugim rzędzie,
Grzęda pękła, kwoka wściekła
Coś o łbie baranim rzekła
I dodała: „Próżne słowa,
Takich nikt już nie wychowa,
Trudno, wszyscy się wynoście!”
No i poszli sobie goście.
Czy ta kwoka proszę Pana
Była dobrze wychowana?
Rozmowa kierowana pytaniami:
O jakich zwierzętach jest mowa w wierszu?; Dlaczego kwoka zaprosiła gości?; Co robił osioł,krowa i baran?; Jak potraktowała swoich gości kwoka?; Czy kwoka była dobrze wychowana?
2). Rozmowa na temat kulturalnego zachowania w czasie przyjmowania gości.
3). Poznajemy głoske "y"- w załącznikach znajduje się karta pracy z literą "y" dziecko ozdabia dowolnym sposobem (farby, plastelina, papier kolorowy, bibuła)
4). Zagadki
-Choć ma skrzydła, nie potrafi fruwać wcale.
Za to co dzień znosi jajko i gdacze wspaniale. - KURA
-Chodzi po podwórku różowy grubasek.
Lubi w brudnym błocie pochlapać się czasem. - ŚWINIA
-Choć jest duża i rogata, nie musisz uciekać.
Kiedy dasz jej smacznej trawy, ona da ci mleka. - KROWA
-Chętnie po łące skacze i biega,
a jego synek to mały źrebak. - KOŃ
-Czasem włazi gdzieś wysoko, żeby mieć na wszystko oko.
Gdy chce złapać mysz malutką, to zakrada się cichutko. - KOT
5). Narysuj ulubione zwierzątko z wiejskiego podwórka.